Training

Training vind ik persoonlijk wat anders dan bewegen. Overal op de tv en internet wordt er altijd gezegd: "30 minuten per dag bewegen en dan blijf je gezond en vitaal". Maar hier ben ik het niet helemaal mee eens. Want als ik elke dag 30 minuten wandel en daarbij gezond eet blijf ik misschien wel op gewicht, maar ben ik dan ook gezond en vitaal?!

Maar wanneer train ik dan wel?! En nog belangrijker, wanneer train ik op de juiste manier?! Het is in ieder geval belangrijk om te weten wat je doel is. "HET DOEL BEPAALT DE TOOL"  zeg ik altijd. Daarmee wil ik zeggen dat een bodybuilder een andere manier van trainen heeft dan een wielrenner. En dat iemand die wil aankomen op een andere manier moet trainen dan iemand die wil afvallen. Maar in mijn visie ga ik verder dan het kijken naar een bepaald doel. Ik wil je helpen om een lichaam te krijgen waarbij dat lichaam alles kan wat deze zou moeten kunnen. En ieder lichaam is hiervoor gemaakt!

Natuurlijk heeft de ene een aanleg voor duursporten en de ander een aanleg voor korte afstanden, dat is genetisch bepaald. Maar de basis blijft hetzelfde bij iedereen. En misschien dat ik mijn visie iets makkelijker kan beschrijven middels het onderstaande plaatje.

Iedereen die traint zou een goede basis moeten hebben of krijgen in elk van de bovenstaande facetten. Een goede marathonloper moet natuurlijk meer focus leggen op het trainen van zijn uithoudingsvermogen. Maar dit wil niet zeggen dat hij deze andere facetten niet hoeft te trainen.

Tijdens iedere sportopleiding krijg je altijd te horen hoe belangrijk de CLUSK is wanneer je het gaat hebben over het trainen. De CLUSK staat dus voor Coördinatie, Lenigheid, Uithoudingsvermogen, Snelheid en Kracht. En hier ben ik het volkomen mee eens hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik denk wel dat daar een essentieel element ontbreekt. Het is namelijk onmogelijk om een gezond en vitaal lichaam te hebben zonder de basis van een sterke CORE. De CORE is namelijk het centrum van de functionele kinetische keten en vormt daarmee de fundering voor het bewegen en verplaatsen van ons lichaam. Daarnaast ligt het lichaamszwaartepunt in de kern van het lichaam en dus moet ons middel zowel stabiliteit al mobiliteit bieden.

Laat ik het nog duidelijker proberen uit te leggen. Wanneer je een huis gaat bouwen zet je niet alleen de muren neer met een dak erop. Dan zorg je voor een goede fundering waardoor het huis later geen scheuren zal krijgen in de muren, toch?! Juist, dit geldt hetzelfde voor het menselijk lichaam. We kunnen wel zorgen dat het uiterlijke plaatje goed eruit ziet, maar het is belangrijker om eerst de fundering te leggen zodat we later geen blessures zullen krijgen. De CORE is dus essentieel en kan niet ontbreken voor welk trainingsdoel dan ook.

Daarnaast is het belangrijk dat we weten hoe we moeten trainen voor welk doel. Maar het is toch duidelijk, hoor ik zoveel mensen zeggen in mijn omgeving. Als ik spieren wil krijgen ga ik trainen met gewichten en als ik wil afvallen ga ik cardio doen. Dit is dus al niet juist!! Weet goed waarom je bepaalde trainingen moet doen, op welke intensiteit je deze moet doen en hoe vaak je dit dan moet doen. Ik kan nu nog wel 5 pagina’s vol schrijven over hoe je het beste kan afvallen of hoe je het beste spieren opbouwt. Maar daar gaat het nu even niet om. Het is belangrijk dat je er bewust mee bezig bent. Mensen gaan zich maandenlang verdiepen in de informatie over een telefoon die ze willen hebben of zoeken dagenlang naar de juiste schoenen bij dat ene shirt.
Maar wanneer het gaat om hun meest kostbare bezit, dan doen we eigenlijk maar wat. We verdiepen ons totaal niet in wat goed is voor ons lichaam en hoe we datgene wat we wilen bereiken veilig en bewust kunnen doen. Eigenlijk best gek als je erover nadenkt.

Het enige en laatste wat ik nog wel wil zeggen over mijn visie op trainen is dat het belangrijk is dat het functioneel is. Het trainingsprincipe CROSSFIT is daar een heel goed voorbeeld van. Het trainen van de dingen die we in het dagelijks leven tegenkomen. Opstaan, trekken, duwen of een kort sprintje trekken. Dat zijn de dingen waar ons lichaam in moeten trainen. Want vertel mij eens wat voor nut het heeft om een biceps curl te maken?! Alleen als je bodybuilder bent of wilt worden heeft dat een meerwaarde. Want als je een gezond en vitaal lichaam wilt hebben moet je gewoon functioneel trainen. Leer eerst maar eens hoe je met je eigen lichaam traint voordat je aan die gewichten gaat hangen. Dan leer je je lichaam tenminste kennen. En geloof me, als je dit doet komt dat mooie lichaam vanzelf!!

Neem contact op

Impossible is Nothing

Bel of mail me