Gezond eten en drinken

Voeding

Wat is nou gezond eten? Het is zo onduidelijk omdat iedereen zijn eigen dingen wilt verkopen en aanprijzen. Het gaat er meer om wie de beste verkooppraatjes heeft dan wie daadwerkelijk het gezondste product aanbiedt. Daarnaast hebben we onderhand 100 verschillende diëten die we kunnen doen en als we dan niet willen diëten, waar moeten we ons dan aan houden. De schijf van vijf? Paleo? De voedingszandloper?

Als je het mij vraagt is het tegenwoordig bijna onmogelijk om nog gezond te eten. Bijna alles wordt houdbaar gemaakt en/of bewerkt. Daarnaast is het voor iedereen denk ik wel duidelijk hoeveel suikers er in het eten en drinken zit tegenwoordig. Echt gezond eten en drinken is best lastig in de Westerse cultuur.

Maar als we het echt gaan hebben over gezond eten ben ik het wel voor een groot gedeelte eens met de Paleo levensstijl. En dan benadruk ik even de overduidelijke gevallen. Vis en kip is natuurlijk goed voor je (en ga nou niet vragen of gefrituurde kibbeling ook goed is), de meeste noten zijn ook goed voor je en daarnaast zijn de meeste soorten groenten en fruit ook heel goed. Voor al deze dingen geldt natuurlijk wel het TEVEEL-PRINCIPE. Om een voorbeeld te nemen: Een handjevol walnoten per dag is heel goed voor het lichaam, maar neem een heel bakje (TEVEEL DUS) in één keer en dan is het niet zo goed meer voor je.

Het lijkt me duidelijk dat deze soorten voeding natuurlijk in iedere leefstijl moet terugkomen. Maar hoe zit het dan met koolhydraten zoals pasta’s, rijst, brood, etc. Kan dit gewoon of is dit slecht?! Laat ik het zo zeggen… Ik ben ervan overtuigd dat we dit teveel eten omdat we niet beter weten. En dat we niet openstaan voor andere dingen die een stuk gezonder zijn.

Maar wil dat dan zeggen dat je het helemaal niet meer moet eten? Ik denk dat je best zo nu en dan een prakje met aardappelen kan eten of een aantal boterhammen. Maar moet dit ook iedere dag 3 keer per dag?! Nee, dat hoeft zeker niet!!!

En voor de mensen die het dan wel willen doen. Neem dan de meest gezonde keuze zoals donkerbruin brood i.p.v. wit brood.

En om dan nog even uit te wijden over vlees. Is dit nou wel of niet goed voor je?! Want Paleo zegt van wel maar de voedingszandloper zegt eigenlijk dat je het beter kunt laten. Ik ben ervan overtuigd dat je beter vis of kip kunt eten maar je zal mij niet horen zeggen dat vlees slecht voor je is. Maar ik denk wel dat het overgrote deel wat je in de supermarkt kan halen, te bewerkt is waardoor het gezonde aspect er een beetje vanaf is. Dus dit betekent dat als we dan vlees gaan eten, we zoveel mogelijk biologisch vlees moeten eten. Dit biologische vlees is relatief vrij van schadelijke stoffen waardoor het een stuk gezonder wordt voor de consument. En ja… dat is wel een beetje duurder dan het ongezonde vlees. Maar je zeurt ook niet als je de LAYS chips aanschaft i.p.v. het huismerk of de Ben & Jerry’s i.p.v. het euroshopper ijs. Als er één ding is waar je niet op moet bezuinigen is het goed en gezond eten!!

Maar nu komen we op een volgend belangrijk punt. Want het is belangrijk om te weten wat we mogen en kunnen eten. Maar wat misschien nog wel belangrijker is hoe vaak en hoeveel we dan mogen eten. Want daar gaat het vaak mis met de meeste mensen. We willen afvallen dus we gaan minder eten. Drie keer per dag een klein beetje… dat is de oplossing!! NEE, dit is zeker nooit de oplossing. Het belangrijkste om te onthouden is dat het lichaam heel slim is. Wanneer deze een tijdje geen eten binnen krijgt, zal hij denken: “WTF”. Hierbij zal hij het beetje eten wat hij dan binnenkrijgt opslaan, omdat het veel te lang duurt voordat hij weer een maaltijd binnen krijgt. Ik zeg altijd: “Het kacheltje moet blijven branden”. Dus 6 keer per dag of vaker moet je ervoor zorgen dat je voeding binnenkrijgt.

En over de hoeveelheid wat we moeten eten kan ik heel kort en krachtig zijn. Als je meer energie binnenkrijgt dan je verbrandt, neemt je gewicht toe. En dan kunnen we de dagelijkse behoefte van een man en vrouw (2500 kcal/2000 kcal) wel erbij pakken, maar uiteindelijk gaat het erom wat jij voor leven leidt. Dus als jij als vrouw de hele dag zittend werk doet en in de avond lekker op de bank een filmpje kijkt dan zal je geen 2000 kcal verbranden op die dag. Dus dan moet je de hoeveelheid (aantal kcal) voeding daarop aanpassen.

En als we dan even kort kijken naar de meeste CRASH diëten dan kunnen we wel begrijpen waarom je er van zal afvallen. Een Sonja Bakker zorgt voor een samenstelling aan voedsel op een dag waarij we maar rond de 900 kcal binnenkrijgen. Ze doet dit echter wel op de juiste manier door 6 keer per dag kleine hoeveelheden voor te schrijven. Maar het gevaarlijke hiervan is dat het lichaam gaat wennen aan deze ontzettend lage hoeveelheid kcal per dag. Het lichaam zal na het dieet schrikken op het moment dat hij weer een normale hoeveelheid binnenkrijgt. Dit zorgt er dan weer voor dat hij dingen gaat opslaan, waardoor je binnen een week weer een aantal kilo’s aankomt. Dit werkt frustrerend en gaan we dus weer meer eten, etc. CRASHEN IS DUS NOT DONE!!

Toch heeft Sonja Bakker ergens wel een punt. Want als je ervoor zorgt dat je minder energie binnenkrijgt dan je verbrandt, dan zal je gewicht afnemen. En als we dan ook nog eens minimaal 6 keer per dag eten, zal het zeker werken. Maar zorg er dan voor dat je maximaal 500 kcal onder je dagelijkse behoefte gaat zitten en daarna weer rustig op bouwt naar het aantal kcal wat jij nodig hebt als je op je streefgewicht bent aangekomen.

"30% Exercise, 70% Diet"

Het creëren van een strak lichaam start niet in de gym maar in de keuken. Hard trainen zonder het binnenkrijgen van de juiste voeding geeft weinig tot geen resultaat. Naast de personal training of small group training geef ik u voedingsadvies. Hierbij is het doel niet om u op een strak dieet te zetten, maar te begeleiden naar een gezondere levensstijl. Samen kunnen we zorgen voor een nieuw eetpatroon welke is opgesteld naar uw wensen en waarbij u zich prettig voelt.

En ja... gezond eten kan ook lekker zijn!

Neem contact op

Impossible is Nothing

Bel of mail me